Alma Tadema
Alma Tadema's Oil Paintings
Alma Tadema Museum
8 January 1836 – 25 June 1912. Most renowned painters.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Alma Tadema.org, welcome & enjoy!
Alma Tadema.org
 

Carl Larsson
flugorna kring sockret-flugorna kring sockerbiten

ID: 66929

Carl Larsson flugorna kring sockret-flugorna kring sockerbiten
Go Back!



Carl Larsson flugorna kring sockret-flugorna kring sockerbiten


Go Back!


 

Carl Larsson

Swedish Realist Painter, 1853-1919 Swedish painter, illustrator and printmaker. He came from a poor family and studied (1866-76) at the Konstakademi in Stockholm, supporting himself throughout this period. From 1871 to 1878 he contributed illustrations to the comic journal Kaspar and the Ny illustrerad tidning. From 1875, for several decades, he was a prolific book illustrator, his most renowned work in this field being his drawings for Föltskärns beröttelser ('The Barber-surgeon's tales'; pubd 1883-4) by Zacharius Topelius, and the Rococo-inspired watercolours for the Samlade skaldeförsök ('Collected attempts at poetry'; pubd 1884) by the 18th-century Swedish author Anna Maria Lenngren.  Related Paintings of Carl Larsson :. | mme jeanne tramcourt | forsta utanlaxan- den forsta laxan | Dressing Up | idun med ungdomsapplena | gladys |
Related Artists:
Paul-Louis Bouchard
French, 1853-1937
Martin Mijtens d.a.
Martin Mijtens d.ä., Martin Meytens, Martin Mytens, född 1648 i Haag, Holland, död 1736 i Stockholm och begravd i Maria Kyrkan, nederländsk konstnär. Far till Martin Mijtens d.y. och son till porträttmålaren Isaac Mijtens. Mijtens kom till Stockholm före eller under år 1677 och fann där ett så tacksamt fält för sin konst, att han beslöt stanna och 1681 satte han bo. Av hans första verk finns prov i Vibyholms och andra samlingar. De visar, att han hade en fin pensel, behaglig, varm, fastän tunn färg samt livlig och karakteristisk uppfattning av de skildrade. Med sina gråaktiga fonder, de ofta gulbruna draperierna och den enkla, naiva framställningen bildar Mijtens vid denna tid en bestämd motsats till David Klöcker Ehrenstrahl. Men dennes anseende och den gunst hans målningssätt vunnit var så stora, att även Mijtens måste böja sig. Så småningom blir hans bilder något anspråksfullare och djärvare, åtbörder och minspel kraftigare, bisakerna rikare, tonen i det hela mer högstämd, utan att personligheten försummas eller återgivningen av hudfärg överger den varma, åt gult dragande hållningen. Många bilder från denna hans andra period, som ungefär omfattar åren 1685- 1700, finns på Skoklosters slott, där Nils Bielke och hans grevinna, Eva Horn (i landskap), hör till mästarens bästa målningar, och på Vibyholm, i Uppsala (professor Schwedes porträtt i Uppsala museum och Olof Rudbeck d.ä.:s förträffliga bild, 1696, i medicinska fakultetens sessionsrum), i Hammers samling och på inte så få andra ställen. Konstnärens vana att högst sällan signera har gjort, att bilderna från dessa år ofta har blandats ihop med Ehrenstrahls och gått under den senares namn. Säkra skiljetecken är emellertid draperierna, som hos Mijtens saknar stil och ofta verkar tämligen slappt tecknade, och även det livligare åtbördsspelet. Man vet, att Mijtens, trots sin medtävlares anseende, var mycket eftersökt som porträttmålare och samlade förmögenhet på sin konst, så att han kunde bl.a. förvärva ett ej obetydligt konstgalleri. Han var även alltifrån 1692 och ganska länge kyrkoråd i den lilla holländska församlingen i Stockholm. 1697 och 1701 företog han resor till hembygden, den förra gången åtföljd av sin unge lärjunge Lucas von Breda. Utom denne ej obetydande konstnär utbildade Mijtens även sin son , som under det i Tyskland antagna namnet van Meytens berömde målaren (se denne), samt G. de Mar??es och möjligen flera. Man kan säga att omkring år 1700 vidtog Mijtens tredje maner. Karnationen får en dragning åt rött, som slutligen blir nästan stötande (t. ex. i Fabritius och prins Alexander av Georgiens porträtt på Gripsholms slott), teckningen vårdslösas mer, och de granna röda eller djupblå draperierna är stillösare och hårdare målade än förr. Dock lever ännu inte litet av den forna kraften i karaktärsteckningen, och anordningen bibehåller i mycket den förra prydligheten. Även denna hans nedgång finnes ej sällan företrädd i svenska samlingar. Märkligt är ett självporträtt (nu på Fånö i Uppland), emedan det enligt sägnen skall vara målat på hans höga ålderdom och under sinnessvaghet (om denna vet man för övrigt inget). Utom måleriet idkade han även gravyr samt utförde ett porträtt af Karl XI i svart maner och möjligen ett par andra blad i samma art (Gustaf Adolf de la Gardie, Georg Stiernhielm). Mijtens skall, enligt gammal uppgift, ha avlidit i Stockholm 1736; enligt en urkund levde han ännu i juli 1730. Hans målningssamling såldes av hans arvingar till preussiske överstemarskalken greve Gotter och kom inte långt därefter till storhertigen af W??rttemberg. Carl Gustaf Tessin, som tycks ha hyst mycken ringaktning för Mijtens omtalar dock, att denna samling på sin tid ansågs som den enda framstående i riket (utom grefve Johan Gabriel Stenbocks). Att Carl Gustaf Tessin vid samma tillfälle kallar Mijtens "en gammal färgskämmare" och även annars talar illa om hans konst, tycks visa att Mijtens vid mitten af 1700-talet var fullkomligt bortglömd, åtminstone sådan han varit under sin bästa tid. Sedan finns han ej heller mycket omtalad. Först genom konstföreningens utställning 1841 och Nils Arfwidssons anmälan av honom i Frey återupptäcktes han; och man fann då, att Sverige i honom ägt en konstnär av sådan betydelse, att han kan mäta sig även med våra största mästare. Hans inflytande på den svenska konstens fortbildning blev dock ej särskilt stort. David Klöcker Ehrenstrahl och David von Krafft ställer honom i det avseendet fullkomligt i skuggan.
Jean Leon Gerome Ferris
(August 18, 1863 - March 18, 1930) was an American painter best known for his series of 78 scenes from American history, entitled The Pageant of a Nation, the largest series of American historical paintings by a single artist. He was born in Philadelphia, Pennsylvania, the son of Stephen James Ferris, a portrait painter and a devotee of Jean-L??on G??rôme (after whom he was named) and Mariano Fortuny.He grew up around art, having been trained by his father and having two acclaimed painters, Edward Moran and Thomas Moran, as uncles. Ferris enrolled in the Pennsylvania Academy of the Fine Arts in 1879 and trained further at the Acad??mie Julian beginning in 1883 under William-Adolphe Bouguereau.He also met his namesake G??rôme, who greatly influenced Ferris's decision to paint scenes from American history. As Ferris wrote in his unpublished autobiography, "[G??rôme's] axiom was that one would paint best that with which he is most familiar". However, initially his subjects were Orientalist in nature, that movement having been in vogue when he was young. Some of his material was original, some of it took after Fortuny, but he was skilled enough, despite never having had any experience with Asia. In 1882, he exhibited a painting entitled Feeding the Ibis, which was valued at $600. By 1895, Ferris had gained a reputation as a historical painter, and he embarked on his dream of creating a series of paintings that told a historical narrative. In 1898 he sold one of these, General Howe's Levee, 1777, but he later regretted it, realizing that such a series could not be complete if the separate paintings could not be kept together. As such, he never sold another one of those, but he did sell the reproduction rights to various publishing companies. This later would have the effect of greatly popularizing his work, as these companies made prints, postcards, calendars and blank-backed trade cards use in advertisements. Laminated cards of these works were still being sold as late as 1984. The Landing of William PennThe paintings showed idealized portrayals of famous moments from American history, but were often historically inaccurate. The Landing of William Penn, for example, shows Penn being greeted at New Castle by American Indians who are clothed in the tradition of tribes from the Great Plains. In The First Thanksgiving 1621, the black outfits the Pilgrims are shown wearing are wrong, and the Wampanoag did not wear feathered war bonnets, nor would they have been sitting on the ground. The complete series was shown at Independence Hall in Philadelphia from 1913 to 1930, then moved next door to Congress Hall. In later years it was shown in a number of locations, including the Smithsonian Institution, before being returned to the Ferris family.






Alma Tadema
All the Alma Tadema's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved